Terug naar boven

Stress en spanningen: symptomen, omgaan met stress, stress verminderen

stress

Voel je je overspannen? Vermoeid? Of net heel geïrriteerd? Deze symptomen kunnen wijzen op een teveel aan stress. Sommige spanningen op het werk of in je relatie kunnen je dagelijkse leven sterk beïnvloeden. Wanneer wordt stress een probleem? En hoe verminder je stress? Kijk samen met een coach naar de oorzaken en oplossingen voor jouw stress.

Vind meteen een stress coach

Of lees meer over:
Wat is stress?
Wat zijn de oorzaken van stress?
Stress: lichamelijke klachten
Stress: psychische symptomen
Behandelen van stress
Stress bij kinderen
Stress test
Tips om stress te verminderen

Wat is stress?

Stress is het gespannen gevoel dat je ervaart wanneer je onder druk staat. Deze natuurlijke reactie stelt ons in staat om in een gevaarlijke situatie te vechten of te vluchten. Je polsslag en ademhaling versnelt, je spieren spannen zich op en er komt adrenaline vrij in je bloed. Zo is je lichaam in staat alert te reageren.

In de huidige maatschappij zal het niet vaak voorkomen dat je je echt in een gevaarlijke situatie bevindt. File, spanningen op het werk, verstikkende deadlines, enz. zorgen echter ook voor de nodige stress. Hier is niks mis mee. Dankzij stress kan je je soms net dat beetje extra geven voor een examen of opdracht. Je wordt gepusht om beter te presteren. Pas wanneer stress zich begint te uiten in verschillende psychologische en lichamelijke klachten is er sprake van problematische stress. Op termijn kan stress uitmonden in een burn-out. Belangrijk is dus om tijdig in te grijpen wanneer je stress ervaart.

Wat zijn de oorzaken van stress?

De oorzaak van stress is vaak te vinden bij de doelen die je jezelf stelt. Dit kunnen doelen zijn op het vlak van werk, hobby’s, relaties, enz. Je voelt je goed zolang je deze doelen min of meer kan bereiken.

Lukt het echter niet of onvoldoende om je doelen te bereiken dan komt het vecht-vlucht mechanisme van je lichaam in actie. Je voelt je gespannen of net heel verslagen en lusteloos.

Op korte termijn kan stress een positief effect hebben: je bent alert en je stressbestendigheid verhoogt. Sleept stress echter een langere periode aan? Dan ontstaan verschillende lichamelijke en psychische klachten. Denk je onder meer druk te staan dan goed voor je is? Bekijk onze stresstest of contacteer een stresscoach voor een verkennend gesprek.

Stress: lichamelijke klachten

Elk lichaam reageert anders op stress. Onderstaande symptomen zijn vaak het gevolg van stress.

  • Hoofdpijn en migraine
  • Slaapproblemen
  • Spierpijn en gespannen spieren
  • Hartkloppingen en verhoogde bloeddruk
  • Drukkend gevoel op de borst
  • Kortademigheid en hyperventilatie
  • Vermoeidheid en lusteloosheid
  • Maag- en darmstoornissen
  • Zenuwtrekjes
  • Haaruitval
  • Verminderde weerstand tegen infecties

Stress: psychische symptomen

Ook emotioneel kan je verschillende klachten ondervinden na een langdurige blootstelling aan stress.

  • Een gejaagd gevoel en niet meer kunnen ontspannen
  • Prikkelbaar en geïrriteerd zijn
  • Angst en piekeren
  • Sombere buien en snel huilen
  • Besluiteloosheid
  • Onzekerheid en minder zelfvertrouwen
  • Verstrooidheid en concentratieproblemen

Behandelen van stress

Stress probeer je gedragsmatig te verminderen of te ontwijken. Ook hier kan een probleem ontstaan, bijvoorbeeld wanneer je:

  • Steeds vaker antistresspillen gebruikt
  • Probeert te ontspannen via drugs of alcohol
  • Sociaal contacten uit de weg gaat en zo in een isolement belandt

Wanneer stress niet behandeld wordt, kan deze uitmonden in een depressie of burn-out. Tijdig ingrijpen is dus de boodschap. Stress behandelen begint bij het aanpakken van de oorzaak. Wat geeft je stress? In welke situaties ondervind je spanningen? Gezonde stress kan je kanaliseren. Ongezonde stress en de bijhorende symptomen gaan niet zomaar weg en moet aangepakt worden, bijvoorbeeld via coaching.

Samen met een stress coach krijg je inzicht in de oorzaken van overmatige stress. Je leert opnieuw te ontspannen en leert nieuwe gedragspatronen aan om anders te reageren op stressvolle situaties in de toekomst.

Coaching

Volgende coachingssessies kunnen je uitstekend helpen om je stress te verminderen:

  • Coaching: ontdek samen met een coach de oorzaken en oplossingen van je stress.
  • Gedragscoaching: leer hoe je gedrag je stressgehalte beïnvloedt.
  • Lichaamsgerichte coaching: hier staan relaxatie en ontspanningsoefeningen centraal. Wat heeft je lichaam nodig om te ontspannen?
  • Ademcoaching: dankzij een betere ademhaling leer je beter om te gaan met stress.
  • Mindfulness en yoga: combineer lichamelijke en geestelijke rust en ontspanning.
  • Stressmanagement: leer hoe je kan omgaan met stress.

Medicatie tegen stress

Antistresspillen kunnen stress verminderen. Toch is medicatie niet voldoende om je stress aan te pakken. Het vlakt de symptomen van stress uit maar je leert niet om te gaan met de druk.

Tijdens coaching leer je op een gezonde en productieve manier om te gaan met stressvolle situaties. Dit kan eventueel in combinatie met medicatie om het herstel te vergemakkelijken.

Stress bij kinderen

Ook kinderen kunnen te maken krijgen met stress in moeilijke periodes of bij tegenslagen. School kan een belangrijke factor zijn maar ook hun sociale leven, verwachtingen en persoonlijke ontwikkeling kunnen voor stress zorgen. Kinderen leren omgaan met stress zorgt ervoor dat ze ook als volwassene beter hun stress zullen kunnen aanpakken.

Enige vorm van stress bij kinderen kan goed zijn. Bij een spreekbeurt, een sportwedstrijd, een schooltoets, enz. is dit volslagen normaal. Laat je kind ook weten dat het normaal is om soms bang of zenuwachtig te zijn.

Stress herkennen bij kinderen is niet altijd even eenvoudig. Vaak komen enkele van volgende symptomen naar voor:

  • Buikpijn
  • Hoofdpijn
  • Veel huilen
  • Slaapproblemen
  • Concentratieproblemen
  • Zich afzonderen

Als ouder kan je je kind helpen door samen te zoeken naar de oorzaak van stress. Kinderen zien namelijk niet altijd het verband tussen bijvoorbeeld een belangrijke toets en de daarmee gepaard gaande stresssymptomen.

Een kindercoach voor stress kan je hierin uitstekend bijstaan. Zo verlicht je samen de stress en spanningen van je kind.

Stress test

Weet je niet zeker of je te maken hebt met stress? Deze onderstaande stellingen kunnen een uitkomst bieden. Herken je jezelf hier voor een groot stuk in?

  • Ik kan me moeilijk ontspannen
  • Ik ervaar een grote tijdsdruk
  • Ik heb moeite om nee te zeggen
  • Iedereen kan altijd op mij rekenen
  • Ik heb het gevoel nooit rond te geraken met wat ik moet doen
  • Ik raak moeilijk in slaap
  • Ik huil snel
  • Ik stel hoge verwachtingen aan mezelf
  • Ik heb soms last van kortademigheid of ademhalingsproblemen
  • Mijn zelfbeeld is de laatste tijd verminderd
  • Het werktempo bij mijn job ligt hoog
  • Ik voel me soms angstig zonder echte reden
  • De relatie met mijn gezin en familie kan heel beladen zijn
  • Ik heb onlangs iets ergs meegemaakt (een ongeluk, relatiebreuk, een ontslag, enz.)
  • Ik heb last van concentratieproblemen en maak vaker fouten
  • Soms sla ik maaltijden over of werk ik tijdens het eten
  • Ik heb alcohol of medicatie nodig om rustig te worden
  • Ik heb vaak last van nekpijn of gespannen spieren in mijn rug en schouders
  • Ik heb vaak last van buikpijn en maag- of darmproblemen
  • Ik sla soms pauzes over op het werk
  • Ik drink geregeld koffie of energiedrankjes
  • Het grootste deel van de dag zit ik neer
  • Mijn seksleven staat op een laag pitje
  • Ik sta geregeld in de file of moet door de verkeersdrukte
  • Ik erger me snel

Klopt het grootste deel van deze stellingen? Dan is het mogelijk dat je last hebt van ongezonde stress. Bespreek jouw situatie samen met een coach voor stressbehandeling.

Tips om stress te verminderen

Heb je vaak last van stress? Dan kunnen onderstaande tips je helpen om terug meer evenwicht te vinden.

Rust voldoende. Neem tijd om te bekomen van een stressvolle situatie en maak voldoende tijd vrij om te doen wat je graag doet.

Beweeg genoeg. Probeer af en toe te sporten, bijvoorbeeld door met de fiets naar het werk te gaan of dagelijks een stukje te wandelen.

Eet gezond. Sla geen maaltijden over en probeer gezond te eten. Je vertering stimuleert je lichaam om tot rust te komen.

Slaap voldoende. Een goede nachtrust doet wonderen. Ga op tijd slapen en zorg voor een rustig avondritueel zoals een douche, rustige muziek, een paar bewegingsoefeningen, enz.

Maak een planning. Een duidelijke dagindeling helpt om onvoorziene, stressvolle situaties te voorkomen.

Doe oefeningen. Relaxatieoefeningen bij yoga, meditatie of mindfulness kunnen helpen om de stress te verlichten en even tot jezelf te komen.

Benoem de oorzaken. Zet de oorzaken van jouw stress op een rijtje? Wat kost je veel energie en wat kan je doen om dat te veranderen?

Stel grenzen. Zeg ‘neen’ wanneer je voelt dat je te veel hooi op je vork neemt. Dit geeft je op langere termijn meer rust en ademruimte.

Maak een afspraak met je stress coach voor nog meer tips om je stress aan te pakken.

Vind meteen jouw stress coach: stress coaching Antwerpen - stress coaching Gent - stress coaching Leuven - stress coaching Mechelen - stress coaching Brugge - stress coaching Aalst - stress coaching Brussel of stress coaching Kortrijk.