Terug naar boven

Update rond coaching tijdens Covid-19-lockdownOok tijdens Corona blijven heel wat coaches in aangepaste vormen coaching voorzien. Dat kan bv. via video call, telefoon, chat of e-mail. Deze vormen van coaching kunnen tijdens een periode van lockdown even waardevol zijn als een face-to-face gesprek.

Blijf ook tijdens deze periode zorg dragen voor je mentale gezondheid en maak gerust een afspraak met één van onze coaches.

Angst: Coaching en omgaan met angsten

Angst kan je dagelijkse leven sterk beïnvloeden. Maar wat is angst nu net? Wat is het verschil tussen een dosis gezonde angst en een angststoornis? En hoe kan je jouw angsten overwinnen? Pak samen met je coach vandaag nog je angsten aan!

Vind meteen een coach voor angst


Of lees meer over:

Wat is angst?

Gevolgen van angst

Wanneer heb je een angststoornis?

Overwinnen van angst

Tips bij angst

Angst voor terrorisme


Wat is angst?

Angst is een natuurlijke reactie op dreigend gevaar. Het is een belangrijke emotie om te overleven. Je lichaam komt in een staat van paraatheid en bereidt zich voor om te vechten of te vluchten. Enkele symptomen van angst zijn een snellere hartslag, een stijgende bloeddruk, opgespannen spieren, transpiratie en een snelle ademhaling. Plotse en hevige angst noemen we paniek. Angst of paniek is meestal van korte duur. Het verdwijnt vanzelf wanneer de gevaarlijke situatie voorbij is.

Dankzij angst vermijden we gevaarlijke situaties. Het gevaar kan van buitenaf komen, bijvoorbeeld een bosbrand, of vanuit jezelf, bij faalangst bijvoorbeeld. Wanneer angst regelmatig terugkomt, hevig is en niet in verhouding met datgene waar je bang voor bent, is er sprake van angstklachten.

Gevolgen van angst

Stress ligt aan de basis van angst. Het is een vorm van onveiligheid die je ervaart en die heel wat lichamelijke en psychische klachten met zich meebrengt. Enkele gevolgen van angst zijn:

  • Oppervlakkig ademen en hyperventilatie
  • Verteringsproblemen
  • Een hoge bloeddruk
  • Rug- en nekklachten
  • Hoofdpijn
  • Paniekaanvallen

Ook prestatiedruk en perfectionisme zijn gelinkt aan angst. De natuurlijke beschermingsfunctie van angst vervaagt en je probeert datgene dat je angst aanjaagt zoveel mogelijk te vermijden.

Wanneer heb je een angststoornis?

Soms kan angst verlammend werken. Je weet niet hoe je je angst kan beheersen waardoor het je gedrag en gewaarwordingen beïnvloedt. De angst is hevig en staat niet in verhouding tot datgene waar je bang voor bent. Je kan bepaalde situaties gaan vermijden om niet met je angst te worden geconfronteerd. Belemmert jouw angst je in je dagelijks leven? Een coach kan vaststellen of je een angststoornis hebt en hoe je jouw angst kan overwinnen.

Angst komt voor in veel verschillende soorten. Zo kan je bijvoorbeeld angstig zijn:

Veel mensen denken ten onrechte dat ze als enige ergens bang voor zijn. Een groot deel van de bevolking krijgt in zijn of haar leven echter te maken met een bepaald angststoornis. Hierover praten kan voor jezelf en anderen een opluchting zijn.

Overwinnen van angst

De eerste stap is vaak het onder ogen zien van je angst en erkennen dat ze er is. Door over je angsten te praten, krijg je terug vat op je leven. Samen met een coach ontdek je de oorzaken van je angst en leer je methodes aan om je angst te overwinnen.

Door de stap naar coaching te zetten, haal je een deel van de lading af en krijg je ruimte om objectief naar je angst te kijken. Hierdoor vergroot de kans om je angst los te laten. Je ruilt onmacht in voor zeggenschap. Contacteer een coach voor hulp bij angst.

Tips bij angst

  • Blijf rustig ademen. Probeer te ademen vanuit je buik en neem rustige diepe teugen, dit verzacht de angst.
  • Maak geen keuzes op het moment dat je angstig bent. De kans is groot dat je hiervan later spijt krijgt. Wacht tot een rustig moment om de situatie te overzien.
  • Vermijden heeft vaak een tegenovergesteld effect. Het vergroot je angst en zet je erin vast.
  • Richt je op het positieve: in plaats van de worst-case-scenario vast te houden, bedenk hoe je wél wil dat het is. Vaak is dat niet eens zo onmogelijk.
  • Humor werkt angst-reducerend.
  • Fysiek contact helpt je ontspannen. Een knuffel, een aanraking of gewoon dicht in de buurt zijn van iemand waarbij je je goed voelt werkt geruststellend. Vraag hier gerust naar.
  • Praat erover met iemand die je vertrouwt.

Angst voor terrorisme

Na de bomaanslagen in Parijs, Brussel en Zaventem zijn veel mensen bang voor terrorisme en aanslagen. Je bent niet alleen. Terrorisme betekent letterlijk ‘angst zaaien’ en het kan je zeker een gevoel van onzekerheid of onveiligheid geven. Indien deze angst je belemmert in je dagelijkse leven, bijvoorbeeld om drukke plaatsen te bezoeken of de metro te nemen, is het goed om hierover te praten met een coach. Samen zorg je ervoor dat je angst niet de bovenhand krijgt.

Verwerken van trauma’s

Maakte je een terroristische aanslag of andere gruweldaden van dichtbij mee? Dan is de kans groot dat je daar een trauma aan overgehouden hebt. Er kan een angst ontstaan om nog gebruik te maken van de metro, treinen, vliegtuigen of om samen te komen op een drukbezochte plaats met grote groepen mensen. Voor het verwerken van een trauma kan het raadzaam zijn om een traumacoach te contacteren.

Bang voor IS

Door de aanslagen die in het nieuws komen, verhoogt de angst voor IS en de Islam, moslims en buitenlanders in het algemeen. Coaching kan je helpen om je te leren inzien welke angsten gegrond zijn en welke niet. En hoe je met jouw angsten om kan gaan.

Laat angst je dagelijks leven niet bepalen. Pak samen met een coach je leven terug in handen.

Vind meteen jouw angstcoach: angstcoaching Antwerpen - angstcoaching Gent - angstcoaching Leuven - angstcoaching Mechelen - angstcoaching Brugge - angstcoaching Aalst - angstcoaching Brussel of angstcoaching Kortrijk.