Terug naar boven

Verbindende communicatie

Wil je eerlijk leren communiceren met respect voor de ander? Empathisch leren luisteren naar wat je gesprekspartner echt bedoelt? Kortom, op een verbindende manier communiceren met anderen zonder vijandigheid? Dan kan een communicatie coach of een coach verbindende communicatie je uitstekend helpen!

Vind meteen een coach voor verbindende communicatie

Of lees meer over:
Wat is verbindende communicatie?
Waarom verbindende communicatie?
Verbindend communiceren: voor wie?
Verbindend communiceren in je relatie
Verbindende communicatie op het werk
Verbindende communicatie in het onderwijs
Opleiding verbindend communiceren

Wat is verbindende communicatie?

Verbindende communicatie werd ontwikkeld door de Amerikaanse klinische psycholoog Marshall Rosenberg. Het is een manier van communiceren die verbindend werkt en jou helpt om meer inzicht te krijgen in jezelf en je medemens.

Verbindende communicatie draait dan ook om mededogen en begrip voor de ander, zonder dat je daarvoor jezelf moet verloochenen. Je leert assertief te antwoorden zonder agressief te worden. Door geweldloze communicatie te gebruiken ontdekt je hoe je tijdens een discussie met tegengestelde belangen een aanvaardbaar compromis vindt.

Verbindende communicatie helpt je om op een respectvolle en krachtige manier te communiceren. Zodat je duidelijk kan maken wat jij belangrijk vindt en wat je daarvoor nodig hebt en je toont je bereid echt te luisteren naar de behoefte van de ander.

Vind meteen een coach voor verbindende communicatie in jouw buurt.

Waarom verbindende communicatie?

Omgaan met anderen verloopt niet altijd even makkelijk. Soms kunnen karakters botsen, of zijn er tegenstrijdige belangen in het spel. Of is het gewoon moeilijk om de eigen gevoelens onder woorden te brengen. Op die manier kan je je onbegrepen voelen of gefrustreerd omdat de ander geen rekening met jou lijkt te houden.

Dit kan nadelig zijn voor de kwaliteit van je relaties of het bereiken van je doelen. Een vlotte communicatie draagt bij tot geluk en levenskwaliteit, zowel van jezelf als van je omgeving.

Dankzij communicatie coaching leer je op een verbindende en geweldloze manier met elkaar in gesprek te gaan. Het resultaat is een sterkere relatie met de ander waarbij voor beide partijen duidelijk is wat de ander wil bereiken.

Verbindend communiceren: voor wie?

Verbindend communiceren is voor iedereen die beter wil leren communiceren, zowel in de werksfeer als thuis.

Wil je graag leren:

  • Hoe je woorden kan gebruiken om de relatie met jezelf en de ander te versterken?
  • Hoe je tijdens een meningsverschil dicht bij jezelf kan blijven?
  • Hoe je omgaat met je frustraties en boosheid tijdens een gesprek?
  • Hoe je de kwaliteit van je relaties met anderen verbetert?
  • Hoe je je empathische vaardigheden vergroot?
  • Hoe je conflicten oplost?
  • Hoe je de werking van je bedrijf of organisatie verbetert?
  • Hoe je jouw werknemers meer motiveert?
  • Hoe je ‘nee’ zegt op een geweldloze manier?
  • Hoe je luistert zonder vooroordelen?

Een coach verbindend communicatie kan je hierbij uitstekend begeleiden en je nieuwe technieken aanleren om op een dieper niveau met de ander te communiceren.

Verbindend communiceren in je relatie

Een van de belangrijkste bouwstenen in een relatie is een goede communicatie. Maar ook hieraan moet gewerkt worden. Niet iedereen slaagt er vanaf de eerste dag in om goed met zijn partner te communiceren. Relatiecoaches krijgen vaak koppels over de vloer die naar elkaar roepen of schreeuwen, met de beschuldigende vinger naar elkaar wijzen, die het gevoel hebben dat de ander hen niet begrijpt, enz.

Via verbindend communiceren leert een communicatie coach je om écht naar elkaar te luisteren en jezelf op een andere manier uit te drukken.

Het resultaat van een betere communicatie tussen jou en je partner is minder ruzies en afstandelijkheid, en meer intimiteit en verbondenheid.

Verbindende communicatie op het werk

Verbindend communiceren is niet alleen nuttig in de privésfeer, ook op het werk levert verbindend communiceren positieve resultaten op.

Voor leidinggevenden is het een goede manier om werknemers hun vaardigheden te onderstrepen en hen te laten openbloemen. Verbindend leiderschap leidt tot betere prestaties in een bedrijf of organisatie.

Voor teams is het handig om onderlinge relaties of de contacten met klanten te verbeteren. Tijdens verbindende communicatie leer je namelijk doorvragen om zo tot de kern van de boodschap te komen. Zo worden verschillen tussen collega’s hanteerbaar. Je begrijpt elkaars behoeftes en gevoelens beter en ook voor klanten zorg je zo voor betere diensten op maat.

Verbindende communicatie in het onderwijs

Wil je leren hoe je op school kan discussiëren en conflicten kan oplossen zonder anderen te beledigen of kwetsen? Verbindende communicatie of communicatie coaching komt ook van pas tussen leraren en leerlingen, tussen leraren en de directie, of tussen leerlingen onderling.

Het opkroppen van frustraties is nooit goed. Niet voor leerlingen maar ook niet voor leerkrachten.

Betere relaties op school zorgen zowel voor leerlingen als voor leerkrachten voor meer levensvreugde. En het kan bovendien ervoor zorgen dat leerlingen zich meer gewaardeerd en begrepen voelen, en liever naar school gaan.

Opleiding verbindend communiceren

Tijdens een opleiding of cursus verbindend communiceren of communicatie coaching krijg je inzicht in verbindend spreken, verbindend luisteren en bewuste interne dialoog.

Stap 1: Waarnemen zonder oordeel

Het is bijzonder moeilijk om tijdens een discussie niet al meteen een oordeel klaar te hebben. Tijdens een opleiding verbindend communiceren leer je waarnemen zonder je meteen een interpretatie te vormen.

Bijvoorbeeld: Ik zag dat je jouw vuile kleren op de stoel hebt gehangen.

Stap 2: Het herkennen en uiten van gevoelens

Vervolgens denk je na over hoe jij jou bij deze waarneming voelt. Voel je je blij, boos, geërgerd, verdrietig,…? Hoe beter je jouw eigen gevoelens herkent en onder woorden brengt, hoe duidelijker de communicatie naar de ander toe.

Bijvoorbeeld: Ik zag dat je jouw vuile kleren op de stoel hebt gehangen. Dan voel ik mij teleurgesteld.

Stap 3: het herkennen en uiten van behoeften

Probeer om niet meteen in de verdediging te schieten of om de ander te beschuldigen. Maak in de plaats daarvan duidelijk wat je nodig hebt of wat jou blij zou maken.

Bijvoorbeeld: Ik zag dat je jouw vuile kleren op de stoel hebt gehangen. Dan voel ik mij teleurgesteld want heb ik nood aan orde en gezelligheid in huis.

Stap 4: Het formuleren van een verzoek

Bij deze laatste stap formuleer je wat je precies wil van de ander. Wat je niet wil, is altijd makkelijker om te verwoorden. Maar bij verbindend communiceren is het net belangrijk om te vertellen wat je wél wil.

Bijvoorbeeld: Ik zag dat je jouw vuile kleren op de stoel hebt gehangen. Dan voel ik mij teleurgesteld want heb ik nood aan orde en gezelligheid in huis. Zou je de volgende keer na het sporten je kleren meteen in de wasmand willen gooien?

Vind meteen een opleiding verbindend communiceren.