Patricia Lesage
Auticoach Patricia Lesage
Auticoach
Deken Darraslaan 27/0001
8700 Tielt








Introductie
1. OVER MEZELF ALS AUTICOACH
⚙️ Wat mijn begeleiding kenmerkt
Mijn coaching kenmerkt zich door de verbinding tussen drie centrale elementen. Ze vormen de persoonlijke fundamenten van alles wat ik doe:
🔹 Degelijke opleiding en wetenschappelijke onderbouwing
🔹 Brede werk- en persoonlijke ervaring
🔹 Een oprechte passie voor autisme
⚙️ Ervaring & achtergrond
Over een periode van meer dan twintig jaar werkte ik zowel met kinderen, jongeren, als volwassenen: in de 👣 Geestelijke Gezondheidszorg en vervolgens twaalf jaar in het 👣 Bijzonder Onderwijs. Vanaf het begin maakte 👣 autisme deel uit van de doelgroep waarmee ik werkte.
Na mijn 👣 bachelor orthopedagogie bleef ik mij bijscholen: 👣 psychodrama, mindfulness bij depressie en counseling bij complexe rouw, maar ook 👣 intensievere opleidingen, zoals de lerarenopleiding en de academische bachelor theologie en religiewetenschappen. Telkens zocht ik ook de 👣 verbinding met autisme, ook in mijn eigen onderzoek.
Autisme maakte al heel vroeg deel uit van mijn 👣 persoonlijke leven — in verschillende nabije relaties. Enkele jaren terug kreeg ik ook zelf de diagnose.
Die combinatie van professionele- en persoonlijke ervaring, studies en onderzoek, geven mij een 👣 genuanceerd zicht op het autismespectrum. Dat maakt dat ik mijn 👣 aanpak flexibel kan afstemmen en verschillende methodes en inzichten kan combineren — telkens in functie van de persoon die ik begeleid.
⚙️ Over de methodiek
Als Autismevriendelijke coach werk ik volgens de Autisme Centraal-methodiek, een helder en stevig kader dat richting geeft aan mijn begeleiding.
👣 In deel 4 lees je hoe ik alles samenbreng in mijn totaalaanpak.
2. WIE KAN BIJ MIJ TERECHT
Mijn aanbod richt zich op 👣 verschillende doelgroepen:
Mensen met autisme
🔹 Kinderen, jongeren, jongvolwassenen en volwassenen met autisme/ autismespectrum
🔹 Ook mensen zonder officiële diagnose, maar met een vermoeden van autisme/ autismespectrum
Ouders en gezinnen:
🔹 Ouders van ‘kinderen of jongeren met autisme’
🔹 Gezinnen, familie en het ruimere netwerk van iemand met autisme
Mensen uit de directe omgeving
🔹 Familieleden, vrienden, leerkrachten, begeleiders of collega’s;
🔹 Iedereen die betrokken is bij iemand met autisme en nood heeft aan duiding, tools of ondersteuning
Mensen en groepen uit de ruimere samenleving
🔹 Voor iedereen die autismevriendelijk(er) wil leren, werken of samenleven: geef ik ook ondersteuning en vorming.
3. VISIE OP COACHEN
De persoon met autisme staat altijd centraal.
👣 Elke coaching is op maat: afgestemd op jou of op je kind (of partner of ... met autisme).
We werken doelgericht, maar stap voor stap, vanuit wat er nu nodig is. Vanuit jouw zorgen en krachten.
Coaching is geen eenrichtingsverkeer.
👣 Veel mensen met autisme zijn goed in analyseren en out-of-the-box denken. Je hebt misschien al ondervonden dat je soms wijsheden bezit, waar anderen nooit aan hadden gedacht. Logisch dus dat coachen over samenwerken gaat?
Mensen met autisme helpen, gaat over hoofd én hart.
👣 Volgens mij blijft het voor iedereen een valkuil om te denken dat we de ander écht begrijpen, dus ook voor mij als coach!
Daarom wil ik echt tijd voor je maken, om naar je te luisteren of te zoeken naar de juiste vragen of de juiste manier om elkaar te begrijpen.
Indien haalbaar, is de omgeving een belangrijke partner.
👣 Bij kinderen en jongeren zijn ouders vanzelfsprekende partners. Jij kent je kind door en door en hebt al zo veel waardevolle inzichten opgebouwd! Ook jouw zorgen en krachten kunnen een plek krijgen in de coaching.
Bij volwassenen bekijken we samen of en hoe mensen uit je omgeving kunnen bijdragen aan meer begrip, rust of duidelijkheid.
Het ultieme doel van coachen ...
🎯 is dat je blij kunt zijn met wie je bent en wat je doet.
Of je nu een kind, jongere of volwassene met autisme bent, je hebt sowieso talenten! Het is belangrijk om die te kunnen inzetten op een manier die goed voelt.
3. VOOR WAT KAN JE BIJ MIJ TERECHT?
Coaching bij mensen met autisme, kan met 👣 vrijwel alle facetten van het (dagelijkse) leven te maken hebben. Zoals:
🔹 Werk, studie of vrije tijd
🔹 Huishouden en zelfzorg
🔹 Sociale situaties (school, werk, familie, vriendschappen, relaties)
🔹 Zingeving, identiteit en levensvragen
🔹 Sensorische gevoeligheden of overprikkeling
🔹 Omgaan met veranderingen
🔹 Emotieregulatie
🔹 Diagnose verwerken en ermee leren omgaan
🔹... en zoveel meer
4.. HOE GAAN WE TE WERK?
Vooraf, "Over de Autisme Centraal-methodiek":
In het eerste deel had ik het al over de Autisme Centraal-methodiek. Deze zit aldus verweven doorheen mijn aanpak.
De methodiek bestaat uit zeven centrale 'ideeën'. In de tekst vind je die in de vorm van concrete woorden. Voor de duidelijkheid 👣 laat ik die telkens voorafgegaan door een "🧩".
Op zich zijn ze allemaal belangrijk, maar hoe sterk ze op de 'voorgrond' staan, is afhankelijk van jouw persoonlijke verhaal, van jouw zorgen en krachten.
1. Opbouw van het traject
We starten vanuit jouw individuele verhaal (of dat van je kind of partner): Welke zijn de zorgen, maar ook de krachten?
🔹Intake
We starten altijd met een intakegesprek.
🔹Afstemmen
👣 Elke persoon met autisme heeft een uniek profiel, er is zowel het specifieke van het autisme (het 🧩 autistische denken) als de 🧩eigenheid van wie je bent als persoon.
👣 Het dagelijkse leven is heel vaak een uitdaging, soms voelt het puur als 'overleven'. Daarom is 🧩basisrust iets wat we van bij het begin opvolgen en naartoe werken.
👣 Als er andere professionals zijn betrokken, is het belangrijk om ook met hen af te stemmen.
🔹Werkdocument
Na ons eerste gesprek, maak ik werkdocument op.
Daarna krijg je het mij naar huis (of mail ik het door), zodoende je 👣 zélf eventuele aanpassingen en aanvullingen kan doen.
In coaching doen we van alles en dat is 👣 zoveel meer dan praten (zie verder). Met het werkdocument 👣 houden we overzicht op het geheel.
We streven er naar 👣 dat je iets bent met wat we samen doen: gericht op de toekomst, maar we willen ook dat je nu al een verschil opmerkt!
= 🧩 functionaliteit
2. Wie doet mee
Soms worden ook mensen uit de omgeving betrokken:
= 🧩'dubbelspoor'.
Of we ook andere mensen betrekken in het traject is afhankelijk van jouw specifieke situatie.
👣 Vaak zijn dat: ouders of een partner, maar ook collega's, grootouders, broers- en zussen, leerkrachten of andere professionelen.
👣 Bij kinderen en jongeren is de samenwerking met één of beide ouders, een noodzakelijke voorwaarde om er een geslaagd traject van te kunnen maken.
3. Methodes en tools
Doorheen de jaren 👣 verzamelde ik degelijk en divers materiaal. Daarnaast ontwikkel ik ook veel eigen tools en werkvormen, die ik voortdurend verfijn.
🔹 Open en 🧩 concrete communicatie
Om tot die juiste klik te komen en passende tools te vinden, ga ik voor open communicatie en durf ik mezelf in vraag stellen. Gezien ik zelf autisme heb en samenleef met mensen met autisme, is dat iets waar ik heel zorgzaam mee probeer om te gaan!
🔹 Geef ons even de tijd
Op maat en duurzaam werk, vraagt nu eenmaal eventjes de tijd.
🔹 Afstemmen van materiaal
Ik voorzie 👣 standaard een mapje met het werkdocument, waarin we een overzicht bijhouden van 👣 de gebruikte tools, zoals:
🎲 Filmpjes, een documentaire, podcast
🎲 Een visuele voorstelling of schema, een MindMap, brainstorm …
🎲 Hulpmiddelen voor zelfregistratie, sensorisch profiel …
🎲 Technieken uit psychodrama, relaxatie en mindfulness ...
🎲 Een collage, foto’s maken, quotes (schrijven), tekenen, boetseren, een spel ...
🎲 Elementen uit Role Playing Games (RPG), digitaal of tabletop ...
🎲 Een verzameldoos of een schriftje ...
👣 We zoeken en kiezen, naargelang je er zelf in kan geloven en het voor jou motiverend werkt. Ook al 👣 weet je het zelf allemaal niet zo goed (meer), in coaching proberen we om 👣 dingen 'tastbaar' en 'hanteerbaar' te maken .
Coachingsvormen
Ondersteuning bij
Praktische informatie
Leeftijdsgroep
Kinderen Jongeren Jong volwassenen Volwassenen Gezinnen Ouders Bedrijven Leidinggevenden LeerkrachtenBereikbaarheid
Met parking Toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers Vlot bereikbaar met de auto Bereikbaar met openbaar vervoerCoachingslocatie
Coachingspraktijk Groepspraktijk Coaching via video call (Skype, Zoom e.a.) Coaching over het internet Coaching in de buitenlucht Groepsbegeleiding in het bedrijf of vereniging Coaching aan huisConsulttype
Individuele coaching Gezinscoaching Groepscoaching Begeleiding in een bedrijf of verenigingTalen
Nederlands EngelsWerkmomenten
Maandag, dinsdag (videocall/online, op verplaatsing)
Woensdag, donderdag, vrijdag (in praktijk, videocall/online, op verplaatsing)
Wachtlijst
neen
Prijs voor een consult
60€ coaching (sessie)
70€ op verplaatsing
80€ intake + verslag (alles in)
Duur van de sessie
50 minuten
60-75 minuten (intake)
Opleiding
🧩 Opleiding en vorming
• Autismevriendelijke Coach (gecertificeerd traject) – Autisme Centraal, afgerond in 2025
• CAT Conference – 1st Conference for Autism and Theology – University of Aberdeen, Schotland, 2021
• Academische Bachelor in Theologie en Religiewetenschappen – KU Leuven
(laatste fase, onderzoek: “Werken met Bijbelverhalen in het Secundair Onderwijs bij jongeren met autisme en een normale begaafdheid”)
• Professionele Bachelor in de Orthopedagogie – 2006
• Diploma Leraar Secundair Onderwijs – 2015
• Opleiding Actie- en psychodramatechnieken (ervaringsmodule) – Centrum voor Psychodrama, 2008–2009
• Basiscursus Autisme voor familieleden van personen met autisme – Vlaamse Vereniging voor Autisme, 2017
• Bijkomende opleidingen en bijscholingen, o.a.:
o Complexe rouw (Johan Maes)
o MBCT – Mindfulness bij depressie (David Dewulf)
o Relaxatie en meditatie (Wilfried Van Craen)
o Diverse verdiepende trajecten rond begeleiding, zingeving en veerkracht
________________________________________
💼 Werkervaring
• Auticoach – huidige praktijk (zelfstandig sinds mei 2025)
Multidisciplinaire groepspraktijk Villa Vida/ ook aan huis en online
1. Coaching van kinderen, jongeren en volwassenen met autisme, en hun omgeving.
2. Opleiding, vorming, workshops en lezingen aanbieden rond het thema autisme: voor organisaties/diensten, bedrijven en scholen.
• Leerkracht Buitengewoon Secundair Onderwijs – type 4 (2012–2025)
Onderwijs en begeleiding van leerlingen met een neuro-motorische beperking, vaak in combinatie met autisme.
• Leerkracht Buitengewoon Secundair Onderwijs – type 9 (2022–2023)
Onderwijs en ondersteuning aan leerlingen met autisme en een normale begaafdheid, die het gewone leerplan volgen.
• GON-begeleider (2012–2016)
Ondersteuning aan leerlingen met een neuro-motorische beperking, vaak in combinatie met autisme, binnen het regulier onderwijs.
• Psychotherapeutisch medewerker (2007–2011)
Dagkliniek voor groepspsychotherapie – begeleiding van volwassenen met psychische- of psychiatrische problematiek (burn-out, complexe rouw, depressie, verslaving/afhankelijkheid van legale middelen en persoonlijkheidsstoornissen).
• Begeleider psychiatrisch dagcentrum (2003–2007)
Dagbesteding en arbeidszorg aan mensen met ernstige en chronische psychiatrische problemen (gestabiliseerde of niet-acute fase in de problematiek: recidiverende depressie/bipolaire stoornis, verslaving/afhankelijkheid van legale middelen, persoonlijkheidsstoornissen, psychotische stoornissen zoals schizofrenie).
Leeftijd
48 jaar
Beroepsvereniging
/
Neem contact op met Patricia
Deken Darraslaan 27/0001
8700 Tielt
West-Vlaanderen
Toon telefoonnummerhttps://villavida.be/auticoach/
https://www.instagram.com/auticoach_patricialesage/
https://www.facebook.com/profile.php?id=61576903241401
Routebeschrijving