Terug naar boven

Mindfulnes

Training

Stresslabo

Stresslabo

Jan van der Vorstlaan

3040 Loonbeek

Vlaams-Brabant

Introductie

8 Weken Mindfulness training:

Om beter om te gaan met stress en met
pijn, voor een gelukkiger leven
Wat is mindfulness?
Al in
1979 introduceerde dokter Jon Kabat-Zinn mindfulness in het Westen. Hij
ontwierp een
programma gebaseerd op meditatietechnieken die al 2500 jaar in de
boeddhistische traditie
worden toegepast. De oorspronkelijke training was bedoeld voor mensen met
onhandelbare
pijnklachten. In de loop der jaren werd het programma aangepast en werden ook
inzichten uit de westerse cognitieve gedragstherapie toegevoegd. Uitgebreider
onderzoek naar de voordelen van mindfulness wees uit dat het programma ook
terugval bij depressie, stresshantering, psychische klachten zoals angst en
lichamelijke klachten zoals psoriasis kan helpen voorkomen
(Dewulf, 2015).
Mindfulness is een manier om de wereld
te ervaren. Je kijkt aandachtig en nieuwsgierig naar hoe alles zich in ieder
moment ontvouwt. Je leert waarnemen hoe het spel tussen buiten- en
binnenwereld, gedachten, emoties en je lichaam zich voltrekt. Mindfulness is
een ontdekkingstocht waarin je jezelf beter leert kennen en accepteren. Het is
een ontmoeting tussen Oosterse wijsheid en Westerse kennis die je kan helpen om
dichter bij jezelf te staan en je levenzinvoller te maken.
Belangrijke Accenten
Mindfulness is een manier om je tot de wereld te verhouden en beperkt zich niet
tot oefeningen
op je meditatiekussen. Je leert aandacht te cultiveren voor ieder moment, ook
in je dagelijkse
leven. De drie onderdelen van mindful leven komen naar voor in de cursus: (1)
de hulpmiddelen
die je meekrijgt uit de theorie, (2) de ervaringen die je opdoet
tijdens de formele meditaties en
ten slotte (3) de aandacht die je brengt in je dagelijkse
handelingen via diverse opdrachten. Deze aspecten zijn onlosmakelijk
verbonden en versterken elkaar. Je blik op je eigen geest en de buitenwereld
wordt scherper. Het hele leven is je oefentuin.
Ik leg de nadruk op een vriendelijke benadering waarin we
leren observeren met mildheid en
compassie. Niet alles wat we tegenkomen zal aangenaam zijn en het vraagt moed
en
onvoorwaardelijke zachtheid om dieper te leren kijken.
De sessies worden steeds in groep gegeven. Groepen bieden de mogelijkheid om
ervaringen te
delen en een traject te doorlopen samen met anderen. We creëren een veilige
omgeving waar we leren van en door elkaar.
Wat kan
je verwachten? Hier enkele onderwerpen waarop wordt ingegaan:
· Beter omgaan met stress
· Leren omgaan met (chronische) pijn
· Optimistischer worden
· Stoppen met piekeren
· Rust vinden en beter slapen
· Weten hoe je ‘een dipje’ kan voorkomen.
· Omgaan met intense emoties
· Communiceren in moeilijke momenten
· Emotionele intelligentie verhogen
· Zelfzorg
en welzijn
De 8 weken training
Deze training wordt gegeven volgens de regels en
opbouw zoals die officieel erkend wordt doorde VMBN (Vereniging Mindfulness
Based Trainers Nederland en Vlaanderen). De acht wekentraining wordt aangeraden
voor mensen die problemen hebben met stress, burn-out, depressie,slapeloosheid
en piekergedachten. Ze zal je helpen om optimistischer in het leven te staan,
betervoor jezelf te zorgen en je emotionele intelligentie te verhogen. Iedere
sessie duurt drie uur.
Doorheen de sessies maak je kennis met verschillende meditatietechnieken en
inzichten uit de cognitieve psychologie. Je krijgt opdrachten mee waar je thuis
verder mee aan de slag kan. Na acht weken heb je de basis geleerd waarmee je
voor de rest van je leven verder kan experimenteren en verdiepen.
De training bestaat uit 8 sessies. Het
programma ziet er als volgt uit:
· Sessie 1: Aandacht voor het nu en de
adem
· Sessie 2: Aandacht voor het lichaam en
aangename momenten
· Sessie 3: Aandacht voor je grenzen en
voor onaangename momenten
· Sessie 4: Aandacht voor innerlijke
stilte en stress
· Sessie 5: Aandacht voor gedachten en
gevoelens
· Sessie 6: Aandacht voor je
interpretaties en communicatie
· Sessie 7: Aandacht voor je leven
· Sessie
8: Aandacht voor je heartfulness
Over de trainer
Anabel Craps (1991) studeerde af als
culturele agoge aan de V.U.B. en leerkracht gedragswetenschappen aan de
KULeuven.
Ze werkte steeds met mensen als
leerkracht voor anderstaligen, begeleidster in de sociale economie en museumbegeleidster.
Reeds in 2015 kwam ze zelf in contact
met mindfulness en meditatie via een 8 weken training. De eerste jaren stond de
eigen beoefening centraal. Ze sloot zich aan bij meditatiecentrum Dhammagroup
in Brussel en nam deel aan meditatiebijeenkomsten en retraites bij I AM,
Ehipassiko en Breathworks.
Uiteindelijk koos ze ervoor om de
opleiding als trainer bij het Instituut voor Aandacht en Mindfulness I AM te
volgen om de rijkdom aan technieken en inzichten te kunnen delen met anderen en
behaalde ze er het certificaat van mindfulness trainer.
Zij heeft ervaring met het begeleiden
van 8-weken trainingen mindfulness in samenwerking met Gemeenschapscentra Ten
Noey en De Kriekelaar in Brussel.
Daarnaast begeleid ze ook
meditatiesessies online. Ze werkte sessies Mindful bewegen voor ouderen uit in
samenwerking met FeDos en begeleid wekelijkse meditaties via haar persoonlijke
platform ‘Andando’.
Praktisch
Voor iedereen vanaf 18 jaar. Wij
vragen u om het intakeformulier in te vullen, indien u momenteel
(ernstige) klachten hebt vb depressie , zal aan de hand van een intakegesprek
nagegaan worden of het beter is om de training uit te stellen of te vervangen
door een individuele begeleiding.

Lees verder

Cursusdatums

Eerstvolgende startdatum: zaterdag 2 oktober 2021
zaterdag 2 oktober 2021Vanaf 09:30tot 12:30

Praktische informatie

Thema's

Mindfulness Stress, omgaan met Ademen Gezondheid Zelfzorg Depressie Yoga

Voor

Iedereen Bedrijven en organisaties

Gegeven door

Anabel Craps

Prijs

280 euro

Neem contact op met

Mindfulnes
Gelieve via dit contactformulier geen reclame te versturen van welke aard ook. Misbruiken zullen aangeklaagd en aangerekend worden volgens het KB van 4 april 2003.

Stresslabo

Stresslabo

Jan van der Vorstlaan

3040 Loonbeek

Vlaams-Brabant

Toon telefoonnummer

http://www.stresslabo.be

Routebeschrijving